Doe de test

Je kan heel makkelijk testen of de Buteyko methode nut heeft voor jou via het meten van je Controle Pauze (CP). Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een stopwatch. Op de meeste smartphones kan je die trouwens vinden of je kan de secondenwijzer van je horloge gebruiken.

Klaar?

  • Ga rechtop zitten en ontspan.
  • Adem rustig en heel normaal door de neus.
  • Knijp je neus dicht na een normale UIT-ademing en start de stopwatch.
  • Laat je neus los van zodra je een eerste aandrang tot ademen voelt en stop de stopwatch.
  • Adem gewoon verder door je neus.
  • Het aantal seconden dat je hebt opgemeten is je Controle Pauze (CP)

Belangrijk:

Wanneer je je neus loslaat, moet je op dezelfde rustige manier kunnen verder in en uitademen als ervoor. Is dit niet het geval en moet je diep inademen, dan heb je te lang gewacht en is de meting niet correct. Je probeert dan best opnieuw.

Het is geen test om te zien hoe lang je je adem kan inhouden op wilskracht. Je stopt wanneer je voelt dat je lichaam je een signaal geeft dat het terug wil ademen.

Wat betekend je resultaat?

De lengte van je CP zegt iets over je ademhaling. Hoe hoger de CP, hoe rustiger je ademhaling, hoe meer koolstofdioxide in je bloed aanwezig is dat ervoor zorgt dat zuurstof uit je bloed naar je spieren en cellen wordt getransfereerd.

 

Schrik niet van een lage controle pauze! 

Veel mensen starten een Buteyko cursus met een controle pauze lager dan 15.
In onze Westerse wereld hebben veel mensen trouwens een controle pauze van rond de 20. Zelfs mensen die intensief sporten.
Met de Buteyko ademhalingsoefeningen die je leert in de cursus Breathe2Energize breng je je CP stap voor stap omhoog.
Dit gaat zelden snel. Het vraagt oefening en doorzettingsvermogen! Bij veel cursisten stijgt de CP met 1 à 2 seconden per week. Met elke 5 seconden dat je CP stijgt, voel je een verschil qua gezondheid en energie.