Over de ademhaling

Heel wat mensen ademen te diep, te vaak of te zwaar en dit zonder dat ze zich hiervan bewust zijn. Deze verkeerde manier van ademen heet chronische hyperventilatie.

Oorzaken van chronische hyperventilatie zijn te fanatiek en/of verkeerd sporten, verkeerde voeding, te weinig beweging, het idee dat diep ademhalen goed is, erfelijkheid, maar heel vaak is langdurige stress de grote oorzaak.

Bij een gezonde ademhaling wordt zuurstof ingeademd, opgenomen in het bloed en afgegeven aan alle cellen van je lichaam. In de cellen wordt zuurstof samen met glucose (suiker) omgezet in energie. Daarbij worden water en koolzuurgas aangemaakt. Bij de uitademing wordt koolzuurgas uitgeademd. Veel mensen denken dat koolzuurgas een afvalstof is, maar we hebben koolzuurgas nodig om de zuurstof vanuit het bloed naar onze cellen te transfereren.

Bij een gezonde ademhaling ademen we voldoende zuurstof in en voldoende (maar niet te veel!) koolzuurgas uit. 
Een goede ademhaling betekent rustig en klein ademhalen.

Wanneer we te veel en te diep ademhalen of dus chronisch hyperventileren, wordt er te veel koolzuurgas uitgeademd. Er is te weinig koolzuurgas in het bloed aanwezig. Bijgevolg wordt er minder zuurstof van ons bloed naar onze cellen, spieren, organen en weefsels getransfereerd.

Dit tekort aan koolzuurgas kan verschillende gevolgen hebben:

  1. Er gaat minder zuurstof naar spieren en cellen, dus minder productie van energie en meer vermoeidheid.
  1. Het glad spierweefsel in je lichaam verkrampt.

Glad spierweefsel bevindt zich rond de luchtwegen, de slagaders, de darmen, de urinewegen. Een verkramping van dit weefsel door een tekort aan koolzuurgas, kan leiden tot verhoogde bloeddruk (verkramping slagaders), koude handen en voeten ( verkramping haarvaten), slechte stoelgang (verkramping darmen), astma (verkramping luchtwegen).

  1. De bloedchemie wordt verstoord. 

Het lichaam doet er alles aan om de verstoring op te vangen en gaat o.a. melkzuur aanmaken. Onstekingen onstaan vlugger en genezen minder snel. Het histamine gehalte gaat omhoog waardoor het lichaam allergische reacties op lichaamsvreemde stoffen uitlokt. Allergieën, hooikoorts en eczeem komen hierbij ook opvallend vaak samen voor.

Over de Buteyko methode

Met de Buteyko methode herstel je de natuurlijke, ontspannen ademhaling. Je doet dit door heel bewust minder diep te ademen.

Via verschillende ademhalingsoefeningen leer je je lichaam om op een natuurlijke manier meer koolzuurgas vast te houden. Omdat je deze oefeningen verschillende keren per dag gaat doen, herprogrammeer je als het ware je ademhaling. Stap voor stap wordt je natuurlijke ademhaling (ook buiten de oefeningen) rustiger. Zo adem je na een aantal weken oefenen terug gezond.

Over Buteyko

Konstantin Buteyko werd geboren in 1923 in Oekraïne. Na de tweede wereldoorlog ging hij medicijnen studeren in Moskou. Als student geneeskunde raakte Buteyko geïnteresseerd in het verband tussen ademhaling en gezondheid.

Hij bestudeerde de ademhaling van gezonde en zieke mensen. Daarbij viel hem op dat zieke mensen vaak erg zwaar ademen.  In de jaren 50 richtte hij een laboratorium op waar hij 200 artsen opleidde en waarbij gedurende 10 jaar veel en diepgaand wetenschappelijk onderzoek gedaan werd naar ademhaling. Dr Buteyko ontdekte dat te diep en te veel ademen een negatieve invloed heeft op onze gezondheid. Hij ontwikkelde een reeks oefeningen om dit te verhelpen.

Over wetenschappelijk onderzoek rond de Buteyko methode

Mensen van overal ter wereld die de Buteyko methode volgen zien hun klachten afnemen of verdwijnen. Dick Kuiper (Nederland) en Patrick McKeown (Ierland), de Buteyko therapeuten waar ik mijn opleiding bij volgde, zijn reeds sinds 2000 en 2002 actief als Buteyko therapeut. Zij hielpen reeds duizenden mensen bij het verbeteren van hun gezondheid met Buteyko.

Maar natuurlijk krijg ik wel eens de vraag: “Is dit allemaal wel wetenschappelijk bewezen?”.

Eerst en vooal heeft Buteyko zelf 10 jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar de ademhaling in zijn laboratorium en dat wil toch al wel iets zeggen.

Sinds 1998 zijn er verschillende wetenschappelijke studies uitgevoerd die bevestigen dat de Buteyko methode positieve resultaten boekt bij het bestrijden van astma. Wil je graag meer hierover weten, neem dan een kijkje op de website van de Buteyko clinic (link http://buteykoclinic.com/buteyko-trials/)  of op de website van het Buteyko Instituut in Nederland (http://buteyko-instituut.nl/buteyko-methode/buteyko-onderzoek/). Je vindt er alle details over de verschillende studies.